Moneta 20 zł Gabriela Zapolska 2021 r.

Opis
20 zł Gabriela Zapolska
Dane techniczne:
Seria: | Wielkie Aktorki |
Nominał: | 20 złotych |
Numer w serii: | 3 |
Metal: | Ag 925 srebro |
Stempel: | Lustrzany |
Efekt wykończenia: | Druk UV |
Wymiary monety: | 40 x 28 mm |
Masa monety: | 28,28 g |
Rok emisji: | 2021 |
Nakład monety: | 10 000 szt. |
Stan monety: | Menniczy (L) |
Producent: | Mennica Polska SA |
Emitent: | NBP - Narodowy Bank Polski |
Projektant: | D. Karpińska-Kopiec |
Zdjęcie w ofercie: | Przykładowe NBP |
Opis dodatkowy: | Pudełko oraz certyfikat |
Awers: Na awersie monety w prawym dolnym rogu orzeł w koronie ustanowiony dla godła Rzeczpospolitej Polskiej. Od lewej napis w dwóch rzędach RZECZPOSPOLITA POLSKA oraz rok emisji monety 2021. Poniżej nominał monety 20 zł. W centralnej części monety kontur sali widowiskowej Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
Rewers: Na rewersie umieszczono stylizowany portret Gabrieli Zapolskiej. Z prawej strony monety pionowy napis od dołu ku górze przy rancie monety GABRIELA ZAPOLSKA.
Bok: Bok monety gładki bez napisów.
Gabriela Zapolska (1857 -1921)
Gabriela Zapolska, właściwie Maria Gabriela Stefania Korwin-Piotrowska, primo voto Śnieżko-Błocka, secundo voto Janowska (ur. 30.03.1857 w Podhajcach, zm. 21.12.1921 we Lwowie), aktorka, reżyserka, dyrektorka teatru, pisarka, publicystka. Była jedną z najbardziej wyrazistych postaci w polskiej kulturze przełomu XIX i XX w., najwybitniejszą polską dramatopisarką swojej epoki.
Pochodziła z niezamożnej rodziny szlacheckiej. W wieku 19 lat została wydana za mąż za oficera armii carskiej Konstantego Śnieżkę-Błockiego. Nieudane małżeństwo trwało krótko i pozostawiło w jej psychice głęboką traumę. W roku 1881 opublikowała w „Gazecie Krakowskiej” nowelę Jeden dzień z życia róży – był to jej debiut literacki. Od listopada 1879 do kwietnia 1880 r. jako Gabriela Śnieżko występowała w amatorskim teatrze Warszawskiego Towarzystwa Dobroczynności. Po rozstaniu z mężem, już pod pseudonimem Zapolska, którego odtąd używała, w 1882 r. debiutowała w teatrze krakowskim (obecnie Narodowy Stary Teatr) niewielką rólką Margot w komedii Kazimierza Zalewskiego pt. Spudłowali. Od 1882 do 1889 r. występowała w teatrach prowincjonalnych oraz we Lwowie i Poznaniu. W Krakowie wystąpiła gościnnie w roli tytułowej Nory w sztuce Henryka Ibsena (1889). Bez powodzenia starała się o angaż w Warszawskich Teatrach Rządowych. Mimo sukcesów literackich, z powodu niepowodzeń w życiu osobistym i w karierze teatralnej, przeżyła załamanie nerwowe zakończone nieudaną próbą samobójczą.
W latach 1889–1895 przebywała w Paryżu, gdzie kształciła się w sztuce aktorskiej oraz występowała w słynnym Théâtre Libre André Antoine’a i okazjonalnie w Théâtre de l’Oeuvre. Nie odniosła sukcesu, ale wiele się nauczyła – zafascynowały ją nowatorskie nurty naturalizmu i psychologizmu w teatrze europejskim oraz realistyczny styl gry aktorskiej. Korzystała z tego doświadczenia w późniejszym życiu zawodowym.
Po powrocie znów trafiła na prowincję, lecz już w 1897 r. dyrektor Tadeusz Pawlikowski zaangażował ją do jednego z najlepszych polskich zespołów – Teatru Miejskiego w Krakowie (obecnie im. Juliusza Słowackiego). Pawlikowski doceniał zarówno jej talent aktorski, jak i literacki. Wystawiał jej świetnie skonstruowane, odważne dramaty osadzone w realiach najniższych warstw społecznych, środowisk żydowskich (Jojne Firułkes, Małka Szwarcenkopf) i środowiska mieszczańskiego, któremu Zapolska nie szczędziła krytyki (Dziewiczy wieczór, Żabusia). Ponadto na deskach Teatru Miejskiego można było oglądać dramaty zaangażowane politycznie, jak Sybir i aktualny ówcześnie Tamten, w obawie przed represjami zaborców sygnowany pseudonimem Maskoff.
W 1899 r. wyjechała do rodzinnego Lwowa i odtąd zajmowała się głównie pisarstwem. W 1901 r. wyszła Nominał 20 zł metal: Ag 925/1000 stempel: lustrzany, druk UV wymiary: 40,00 × 28,00 mm masa: 28,28 g brzeg (bok): gładki nakład: do 10 000 szt. Projektant: Dominika Karpińska-Kopiec Emitent: NBP Na zlecenie NBP monety wyprodukowała Mennica Polska S.A. za mąż za malarza Stanisława Janowskiego, po czym znów zamieszkała w Krakowie. Założyła prywatną szkołę aktorską i nowatorską Scenę Niezależną wzorowaną na teatrze Antoine’a. W 1904 r. powróciła, już na stałe, do Lwowa, gdzie w latach 1907–1908 prowadziła własny teatr. Jej powieści, opowiadania, sztuki teatralne cieszyły się ogromnym powodzeniem, a tetralogia sceniczna złożona z dramatów Żabusia, Ich czworo, Skiz i Moralność pani Dulskiej należy do kanonu dramatu polskiego. To te utwory sprawiły, że Zapolska uważana jest za feministkę. Choć sama się od tego odżegnywała, ujęcie tematyki społecznej i kobiecej w jej twórczości należy do najbardziej odważnych i przenikliwych w polskiej literaturze.
Diana Poskuta-Włodek
Źródło: Folder emisyjny NBP